Bemærk:
Disse vilkår og betingelser for installation (I) og vedligeholdelse (II) gælder udelukkende i forbindelse med vores generelle handelsbetingelser for specialproduktion i den version, der gælder ved indgåelse af kontrakten. Disse kan hentes fra www.denios.dk.
1.1.1 Hvis de ydelser, vi skal levere („DENIOS Aps“), kræver en byggetilladelse, er det kundens ansvar at indhente en byggetilladelse og fremvise den til DENIOS Aps ved behov.
1.1.2 Funderingsarbejdet skal være afsluttet inden den planlagte påbegyndelse af installationen. Fundamentarbejdet er kundens ansvar. Hvis kunden misligholder dette forberedende arbejde, er DENIOS Aps berettiget til ensidigt at udskyde påbegyndelsen af installationen.
1.1.3 Kunden skal indhente de nødvendige ejertilladelser til passage over tredjemands ejendom, ikke-offentlige veje, stier og friarealer og skal holde DENIOS Aps skadesløs for ethvert krav fra tredjemand, der måtte opstå som følge af uautoriseret brug af tredjemands ejendom
1.1.4 Kunden er endvidere ansvarlig for, at gulv-, plads- og andre forhold på installationsstedet og adgangsvejene - bortset fra offentlige veje, stier og friarealer - gør det muligt at udføre ordren korrekt og sikkert. Kunden er især ansvarlig for at sikre, at jordbundsforholdene på læsse- og lossepladsen og/eller kranpladsen og adgangsvejene kan klare de jordtryk og andre belastninger, der opstår. Endelig er kunden ansvarlig for alle indikationer vedrørende underjordiske kabelgrave, forsyningsledninger, andre landkredsløb og hulrum, der kan forringe jordens bæreevne på installationsstedet eller adgangsvejene. Kunden skal uopfordret oplyse om placering og tilstedeværelse af transmissions- og luftledninger, jordkabler, rør, gruber og andre hulrum eller andre ikke åbenlyse forhindringer, der kan forringe køretøjernes stabilitet og driftssikkerhed på opstillingsstedet, samt særlige faresituationer, der kan opstå i forbindelse med udførelse af kran- og transportopgaver under hensyntagen til det transporterede gods og miljøet (f.eks. farligt gods, forureningsskader osv.). Oplysninger og erklæringer fra tredjemand, som kunden påberåber sig ved opfyldelsen af sine forpligtelser, betragtes som erklæringer fra kunden selv.
1.1.5 Efter afgivelse af ordren må kunden ikke uden DENIOS Aps‘ samtykke give instrukser til DENIOS Aps‘ personale, som i art og omfang afviger fra de kontraktlige bestemmelser, eller som er i strid med kontraktens formål.
1.1.6 Teknikernes arbejde omfatter installation af det af DENIOS Aps leverede udstyr og modtagelse heraf samt engangsinstruktion af de af kunden udpegede personer, som skal være ansvarlige for korrekt brug af udstyret. Overtagelse skal ske straks, når DENIOS Aps har meddelt, at arbejdet er afsluttet. Ved accept anses arbejdet for at være accepteret i juridisk forstand. DENIOS Aps går ud fra, at overtagelsen finder sted umiddelbart efter installationen. Kunden skal udpege en underskriftsberettiget medarbejder, der om nødvendigt kan give de nødvendige bindende underskrifter til DENIOS Aps‘ teknikere. Kunden skal sikre, at den tegningsberettigede er til stede ved overtagelsen.
1.1.7 Kunden skal træffe de nødvendige foranstaltninger for at beskytte personer og ejendom på installationsstedet og skal orientere teknikerne om de gældende sikkerhedsforanstaltninger. Kunden skal for egen regning stille installationshjælpemidler til rådighed, som teknikerne normalt ikke medbringer, f.eks. stiger, stilladser eller løfteplatforme.
1.1.8 Den elektricitet og de forsyningssystemer, der er nødvendige for installationen, skal stilles gratis til rådighed af kunden på installationsstedet. Disse skal være tilstrækkeligt dimensionerede (spænding 400V/50Hz; 32A; forsyningsledning: 3L/N/PE; trykluft, etc.) og skal have standardiserede tilslutninger.
1.1.9 Installationsstedet skal af kunden gøres sikkert til svejsearbejde i overensstemmelse med de gældende regler for forebyggelse af ulykker. Kundens tilladelse til varmt arbejde skal fremvises. Kunden skal vederlagsfrit stille sikkerhedspersonale til rådighed, som er uddannet i henhold til driftskravene, i hele installationsperioden.
1.1.10 Kunden skal sikre, at lofter og gulve har tilstrækkelig bæreevne og er fri for magnesit. DENIOS Aps er ikke forpligtet til at udføre test i denne henseende
1.1.11 Gulvets tolerance skal opfylde kravene til jævnhedstolerance i henhold til DIN 18202:2013-04 Tabel 3, færdig overflade målepunktsafstand 1. Overholdelse af grænseværdierne for måleafvigelser og grænseværdierne for vinkelafvigelser i henhold til DIN 18202:2013-04 tabel 1 og tabel 2 skal også tages i betragtning.
1.1.12 Aflæsning og transport af de materialer, der er en del af ordren, og levering af det løfteudstyr, der er nødvendigt for installationen, med passende lasteevne og arbejdsradius, herunder anhugningshjælpemidler sammen med operatører, er en del af kundens leveringsomfang, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.
1.1.13 Hvis DENIOS Aps på grund af kundens krav til arbejdssikkerhed påføres særlige udgifter, der forsinker arbejdets udførelse, skal kunden godtgøre DENIOS Aps disse udgifter som medgået arbejdstid (f.eks. ventetid på oplæring). Særligt udstyr, der er nødvendigt for arbejdssikkerheden på grundlag af kundens og/eller DENIOS SE‘s krav, f.eks. løfteplatforme, løftevogne, stilladser osv., stilles til rådighed af kunden for egen regning.
1.1.14 DENIOS Aps skal vederlagsfrit have stillet et lukket, tørt rum til rådighed til opbevaring af installationsværktøj og -udstyr
1.2.1 Installationsstedet skal være tilgængeligt via en befæstet adgangsvej for tunge lastbiler (længde ca. 19 m; højde 4,20 m; totalvægt op til 40 tons).
1.2.2 Installationsrummet skal gøres klar, så installationsarbejdet kan udføres uden hindringer (tilstrækkeligt store adgangsveje til levering af materialer osv.). Der skal være direkte adgang til opstillingsstedet via et rullestillads.
1.3.1 Installationsrummet skal være rengjort og dekontamineret.
1.3.2 Tilstødende lofts-, væg- og gulvoverflader samt transportveje til installationsstedet skal være klargjort af kunden til installation og skal være frit tilgængelige.
2.1 Murer-, tømrer-, installations- og jordarbejde skal udføres af kunden.
2.2 Kunden skal stille en container til affald, f.eks. emballagemateriale, gratis til rådighed på stedet, så længe installationen varer. Hvis det ikke er muligt at stille en container til rådighed på byggepladsen, skal kunden anvise DENIOS Aps‘ personale et sted i umiddelbar nærhed af byggepladsen, hvor affald og emballage kan anbringes til bortskaffelse af kunden.
2.3 Kunden skal sikre, at stedet er sikret for at forhindre uautoriseret adgang.
2.4 De nødvendige ledninger og tilslutninger til elektricitet og forsyningssystemer, der er nødvendige for driften af det leverede udstyr, skal leveres af kunden.
2.5 Kunden skal stille potentialudligning og/eller fundamentjordforbindelser til rådighed, så de er klar til tilslutning til udstyret.
2.6 Kunden bemyndiger DENIOS Aps til at udpege underleverandører til at udføre hele eller dele af installationsarbejdet.
2.7 Kunden skal sikre, at indendørs eller udendørs installation udføres i overensstemmelse med byggepladsbekendtgørelsen.
3.1 De af DENIOS Aps angivne installationstider er vejledende, da der kan opstå forsinkelser på grund af uforudsete omstændigheder, som DENIOS Aps ikke er herre over (force majeure). Dage med dårligt vejr og andre vejrfænomener betragtes også som force majeure.
3.2 DENIOS Aps er ansvarlig for fejlfri installation. DENIOS Aps er ikke ansvarlig for skader, der opstår som følge af uautoriseret ibrugtagning eller som følge af ændringer, der er foretaget uden DENIOS Aps‘ udtrykkelige godkendelse, eller som følge af uautoriserede indgreb i udstyret.
3.3 Risikoen for beskadigelse og tab af komponenter overgår til kunden, når delene ankommer til monteringsstedet, medmindre DENIOS Aps‘s medhjælpere kan bebrejdes dette.
3.4 Hvis kunden har påbegyndt brugen af udstyret eller en del af udstyret, anses accept for at have fundet sted ved påbegyndelsen af brugen.
3.5 DENIOS Aps‘ ansvar reguleres i øvrigt af pkt. 6 i DENIOS SE‘s almindelige forretningsbetingelser for specialfremstilling.
a) pr. times rejsetid 400 DKK
pr. arbejdstime 600 DKK
b) Rejseomkostninger pr. kørt kilometer 4,00 DKK
c) (gælder også rejsedage og arbejdsfrie søn- og helligdage) 1200 DKK
a) Man. - fre. fra 6:30 til 16:30 0 %
b) Man. - fre. fra 16:30 til 18:30 25 %
c) man. - fre. fra kl. 18.30 50 %
d) Arbejde om lørdagen 50 %
e) Søndagsarbejde 100 %
f) Arbejde på helligdage 150 %
5.1 I tilfælde af, at installationen afbrydes uden DENIOS Aps‘ skyld, er tomgangstider og yderligere rejse- og transportomkostninger for kundens regning.
5.2 Ekstraarbejde, som kunden anmoder om i forbindelse med fastprisinstallationer eller ydelser, der er nødvendige på grund af en fejl fra kundens side, skal registreres på timesedler og faktureres separat. Sikkerhedsinstruktioner af mere end 45 minutters varighed anses for ikke at være aftalt og skal afregnes separat på timesedlen.
5.3 Alle beløb tillægges moms i henhold til lovgivningen. Afvigelser fra og undtagelser fra ovenstående betingelser kræver udtrykkelig kontraktlig aftale.
5.4 Kundens udsættelse og aflysning af installationsdatoer, der er aftalt med DENIOS SE, skal meddeles senest fem dage før den pågældende dato. I tilfælde af manglende overholdelse af dette varsel er kunden forpligtet til at betale DENIOS SE et engangsbeløb på 20 % af de anslåede omkostninger i den forbindelse. DENIOS SE forbeholder sig ret til at kræve et dokumenteret større tab i et sådant tilfælde.
1.1 DENIOS Aps skal ikke udføre risikovurdinger i overensstemmelse med BetrSichV‘s industrielle sikkerhedsforskrifter som en del af vedligeholdelsen. DENIOS Aps er ikke ansvarlig for, at brugeren anvender udstyret på en anden måde end den tilsigtede.
1.2 I alle kontrakter omfatter vedligeholdelse ikke udbedring af fejl eller skader forårsaget af forkert brug/betjening af udstyret, især ved forkert håndtering. Desuden omfatter vedligeholdelse ikke foranstaltninger på stedet, der er nødvendige for at kunne udføre vedligeholdelse. Desuden omfatter vedligeholdelse ikke ekstra udgifter som følge af strukturelle hindringer. Alle ydelser, som DENIOS Aps leverer i denne forbindelse uden for det kontraktlige vedligeholdelsesomfang, skal betales af kunden i henhold til afsnit I. 4 i disse forretningsbetingelser (installation med dokumentation).
2.1 Medmindre andet er aftalt i kontrakten, er vedligeholdelsesaftalen bindende for en periode på et år fra datoen for kontraktens indgåelse. Aftalen forlænges automatisk med et år ad gangen, medmindre den opsiges skriftligt af en af parterne ved udløbet af den aftalte kontraktperiode med tre måneders varsel. Kriteriet er modtagerens modtagelse af opsigelsen.
2.2 DENIOS Aps anses for at have opfyldt sine forpligtelser i henhold til kontrakten, hvis DENIOS SE leverer sin vedligeholdelsesservice én gang inden for de fastsatte vedligeholdelsesperioder.
2.3 Vedligeholdelsestjenester ud over dette omfang leveres kun efter særlig anmodning og hvis bestilt af kunden og mod særskilt betaling. Der skal også betales særskilt for alle ydelser, der går ud over vedligeholdelsesservicen inden for rammerne af aftalen, såsom nødvendige reparationer, reservedele, arbejdsomkostninger, der opstår som følge heraf, og andre arbejder og ydelser, der går ud over det fastlagte vedligeholdelsesomfang, medmindre de er dækket af en DENIOS Aps-garantiforpligtelse
Ud over bestemmelserne i disse vedligeholdelses- og installationsbetingelser er DENIOS Aps‘ ansvar underlagt bestemmelserne i afsnit 6 i de generelle handelsbetingelser for specialfremstilling, som kan hentes på www.denios.dk.
4.1 DENIOS Aps-agenten skal have ubegrænset adgang til udstyret med henblik på at udføre vedligeholdelse og/eller inspektioner.
4.2 Valg af dato overlades til DENIOS Aps, som skal varsle sit besøg i god tid.
4.3 Eventuelle hjælpere og udstyr (f.eks. stiger, stilladser osv.), der måtte være nødvendige for inspektionen, stilles vederlagsfrit til rådighed af kunden. Det faste gebyr for vedligeholdelse omfatter ikke usædvanlige omstændigheder som f.eks. tidskrævende sikkerhedskontrol, proces- eller anden tomgangstid, instruktion i driftsrutiner eller forskellige forhindringer, der forhindrer, at inspektionen skrider hurtigt frem. Disse skal faktureres separat. Hvis vedligeholdelses-, reparations- eller fejlfindingsarbejdet på udstyret ikke kan udføres uhindret af leverandøren, især hvis der skal tages hensyn til yderligere beskyttelsesforanstaltninger (f.eks. fuld beskyttelse ved hjælp af en åndedrætsmaske med filter), er leverandøren berettiget til at opkræve et ekstra gebyr på 165,00 EUR pr. dag.
4.4 Kunden skal lukke udstyret eller dele heraf ned, hvis det efter DENIOS Aps‘ skøn er nødvendigt for udførelsen af dets opgaver. Udstyret må ikke startes igen, før der er givet tilladelse fra DENIOS Aps‘ personale.
4.5 Kunden skal informere DENIOS Aps‘ teknikere om eventuelle uregelmæssigheder, som han er blevet opmærksom på siden sidste vedligeholdelse.
4.6 Derudover forventer DENIOS Aps, at kunden yder enhver form for hjælp, så vedligeholdelsesarbejdet kan udføres effektivt. Ekstra udgifter, der opstår på grund af forsinkelser i vedligeholdelsen forårsaget af Kunden, påhviler helt og holdent Kunden.
Vedligeholdelsesarbejde skal udføres på arbejdsdage mellem kl. 6:30 og 16:30. Hvis der på kundens anmodning skal udføres vedligeholdelse uden for denne arbejdstid, faktureres kunden for de udgifter, som DENIOS Aps har afholdt i henhold til DENIOS Aps‘ installationsbetingelser.
6.1 Fakturaer for ovennævnte ydelser i forbindelse med vedligeholdelse, sikkerhedstjek eller yderligere reparationer skal betales straks ved modtagelsen uden fradrag.
6.2 De angivne priser er eksklusive moms, som kunden skal betale i henhold til den gældende sats.
Pr.: 03/2023