Håndterer, bruger eller opbevarer du farlige stoffer og væsker? Så kan du ikke undgå risikovurderinger. Det er en central del af et sikkert arbejdsmiljø og essentielt for medarbejdernes sundhed, så i vores FAQ besvarer vi de spørgsmål, som ofte popper op, når emnet ”risikovurdering til farlige stoffer” er på programmet.
Risikovurderingen er det centrale element i virksomheders arbejdssikkerhed og bygger på et systematisk og succesfuldt sikkerhedsmanagement. I virksomheden bliver risikovurderingen brugt til at identificere og vurdere potentielle farer for medarbejderne og til at implementere de rette sikkerhedsforanstaltninger.
Risikovurderinger bliver ofte nedprioriteret i virksomheder. For faktisk viser statistikker fra Joint German Occupational Safety and Health Strategy (GDA), at næsten halvdelen af tyske virksomheder ikke udarbejder en risikovurdering. Her er de hyppigste årsager til hvorfor:
Hyppigste årsager til, at virksomheder ikke udarbejder en risikovurdering | Andel i % |
---|---|
Medarbejdere spotter alligevel selv sikkerhedsmanglerne og rapporterer eller eliminerer dem | 83,2% |
Der er ingen betydelige farer | 81,0% |
Fordelene er for små | 40,4% |
Manglende kendskab til lovgivningen | 27,4% |
De lovmæssige krav er utydelige | 14,7% |
Mangel på hjælp | 13,8% |
Er risikovurderingen noget, du kan undvære og stadig have god samvittighed? Svaret er et klart nej. For udover at arbejdsmiljøloven kræver, at arbejdsgivere skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering, så er der også væsentlige grunde, som taler for behovet for risikovurderinger. Vi har samlet fire grunde herunder:
Vælger du at have en fast tilgang til din risikovurdering, vil det hjælpe dig med at undersøge din virksomheds individuelle processer på en struktureret og præcis måde. Og så kan du nemmere spotte alle uforudsigelige farekilder. Så med en dybdegående risikovurdering kan du sikre, at risikoen er reduceret til absolut minimum.
Arbejdsulykker og erhvervssygdomme er benhårde ved økonomien. For baseret på en gennemsnitlig uarbejdsdygtighed på 16,7 dage om året per medarbejder, estimerer Federal Institute for Occupational Safety and Health in Germany, BAuA et økonomisk tab af produktion på samlet 76 millioner euro (eller 136 millioner euro i bruttoværditilvækst). Men det er ikke kun nedetiden, der kan give omkostninger. For oveni kommer alle omkostningerne fra juridiske konflikter, ødelæggelser og bøder. Men med en risikovurdering kan du minimere risikoen for uheld – og beskytte dig mod krav om erstatning.
Arbejdsgivere er ansvarlig for deres medarbejdere – og har som opgave at sikre arbejdsmiljøet og sikkerheden ifølge loven. For medarbejdere ser uden tvivl sikkerhed som noget positivt og ønskværdigt – men i sidste ende er det ulovligt at give dem ansvaret. Så i stedet kan du leve op virksomhedens ansvar med risikovurderinger.
Et usikkert arbejdsmiljø kan hurtigt give utrygge og demotiverede medarbejdere. Og mangel på sikkerhed kan også forhindre medarbejdere i at arbejde – og på den måde sænke tempoet på arbejdsprocesserne. Men tager du arbejdssikkerheden seriøst, sender du de rette signaler til dine medarbejdere.
Det er altid arbejdsgiveren, der er ansvarlig for risikovurderingen. Og så er det en kompetent person, der skal stå for implementeringen.
Når du skal udarbejde en risikovurdering, er der fem trin, som du skal gå igennem:
Først og fremmest er det vigtigt at få et præcist overblik over, hvilke farlige stoffer der forekommer i hvilke mængder og under hvilke aktiviteter i virksomheden. Udføres der fx aktiviteter med farlige stoffer? Eller kan der dannes eller frigives farlige stoffer under aktiviteterne? I hvilke mængder forekommer de farlige stoffer? Alle disse oplysninger skal registreres i et register (register over farlige stoffer). Derefter undersøges det, hvilke konkrete farer der kan opstå på grund af stoffernes egenskaber. For farlige stoffer skal der især tages hensyn til indånding (inhalation), hudkontakt (hudkontakt), oral indtagelse (indtagelse) og fysisk-kemiske farer (f.eks. brand- og eksplosionsfare). Ud over typen af fare skal der også foretages en tilsvarende risikovurdering. Fareniveauet afhænger f.eks. af omfanget og sandsynligheden for, at en skade indtræffer. Det spiller også en rolle, hvor ofte og hvor længe en aktivitet med farlige stoffer udføres, og hvor længe den varer.
Nyttige informationskilder:
Sikkerhedsdatablade er en central kilde til oplysninger til din risikovurdering, når du arbejder med farlige stoffer. Den beskriver både stoffernes eller blandingernes farlige egenskaber, og de foranstaltninger, der kan beskytte mod disse farer. Sikkerhedsdatabladet skal kontrolleres for åbenbart ufuldstændige, modstridende eller ukorrekte oplysninger. Om nødvendigt skal der rekvireres et korrekt sikkerhedsdatablad fra leverandøren. Hvis arbejdsgiveren ikke modtager de nødvendige oplysninger, bør han selv skaffe sig disse oplysninger eller antage, at de farer, for hvilke der ikke foreligger oplysninger, er til stede, og træffe passende foranstaltninger. Alternativt anbefales det, at der kun anvendes stoffer eller blandinger, som leverandøren giver de nødvendige oplysninger om. Selv for stoffer og blandinger, for hvilke der ikke er lovkrav om et sikkerhedsdatablad, er leverandørerne forpligtet til at give kunderne de tilgængelige og relevante oplysninger, der er nødvendige for at identificere og implementere passende foranstaltninger.
Egnede foranstaltninger skal udarbejdes ud fra den viden, der er opnået om farernes art og omfang. Det såkaldte STOP-princip gælder for udvælgelsen af dem:
S Substitution - T Tekniske foranstaltninger - O Organisatoriske foranstaltninger - P Personlige foranstaltninger
Rækkefølgen af foranstaltningerne er bestemmes af prioriteringen af dem. En teknisk løsning, som f.eks. en udsugnings- eller ventilationsløsning, er at foretrække frem for personlige foranstaltninger, som f.eks. brug af personlige værnemidler. Effektiviteten af de gennemførte beskyttelsesforanstaltninger skal regelmæssigt kontrolleres og evalueres. Vigtige resultater i denne henseende kan f.eks. opnås ved hjælp af målinger på arbejdspladsen, oplysninger om det aktuelle tekniske niveau, arbejdsmiljøforanstaltninger eller ("næsten") ulykker og forstyrrelser i driftsprocedurer. Beskyttelsesforanstaltningerne skal håndhæves permanent og konsekvent (gennem driftsinstruktioner, regelmæssig uddannelse, overordnede rollemodelfunktion og passende foranstaltninger i tilfælde af manglende overholdelse af driftsinstruktionerne).
Arbejdsgiveren må kun tillade, at en aktivitet, der involverer farlige stoffer, påbegyndes, når der er foretaget en risikovurdering, og de nødvendige beskyttelsesforanstaltninger er blevet truffet. Det betyder, at selv overvejelser om at anvende nye farlige stoffer i virksomheden eller etablere nye aktiviteter skal ledsages af en indledende vurdering. Herefter er risikovurderingen dog på ingen måde afsluttet. Den skal snarere forstås som en kontinuerlig proces, der kræver regelmæssige og begivenhedsrelaterede justeringer.
Risikovurderingen skal opdateres, når ...
Oplysningerne på denne side er blevet udarbejdet omhyggeligt og efter bedste viden og overbevisning. DENIOS ApS kan dog ikke påtage sig nogen form for garanti eller ansvar af nogen art, hverken kontraktmæssigt, erstatningsretligt eller på anden måde, ift. aktualitet, fuldstændighed og korrekthed, hverken over for læseren eller over for tredjemand. Brugen af oplysningerne og indholdet er derfor på eget ansvar. Men under alle omstændigheder skal du overholde den lokale og aktuelle lovgivning.
Kontakt os ved at ringe, send en mail til info@denios.dk eller udfyld formularen. Så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt.